05 May 2015 0

Εκπαίδευση και τεχνολογία

Ο κάθε άνθρωπος αν κάνει μια αναδρομή στα σχολικά του χρόνια, μια από τις πλέον σίγουρες σκέψεις του, θα είναι αν τελικά βγήκε πιο δυνατός, πνευματικά και σε μορφωτικό επίπεδο από τον αγώνα των δώδεκα χρόνων στα θρανία. Κάποιοι θα πουν ναι, κάποιοι άλλοι όχι, αλλά εκεί που θα συμφωνήσουν και οι δύο μεριές είναι ότι μάλλον κάτι έλειπε από το σύστημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!

Αρχικά, για να επιλύσουμε ένα πρόβλημα, ακόμα και να εκφέρουμε μια άποψη θα πρέπει να αναλύσουμε τους λόγους για τους οποίους υπάρχει μια μάζα ανθρώπων που πιστεύει ότι το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα είναι λειψό Πρώτον και σημαντικότερον είναι ότι δεν δίνει κανένα κίνητρο σε κάποιον μαθητή να ασχοληθεί με αυτό που ουσιαστικά είναι η δουλειά του! Το διάβασμα. Γιατί συμβαίνει αυτό όμως; Ένας από τους λόγους είναι ότι ο μαθητής δεν αντιλαμβάνεται σε βάθος αυτό που διδάσκετε. Για παράδειγμα, είναι φύσει αδύνατον να κατανοήσει ένα παιδί τον προγραμματισμό σε βάθος και να καταλάβει τον σωστό τρόπο με τον οποίο πρέπει να “μιλήσει” στον υπολογιστή, ώστε να λάβει “απάντηση” από τη στιγμή που τον διδάσκεται σε χαρτί.

Το ίδιο γίνεται με την πλειοψηφία των μαθημάτων. Με άλλα λόγια, ένας μαθητής δέχεται στείρες πληροφορίες που αδυνατεί να τις επεξεργαστεί ώστε να τις μετατρέψει σε γνώση. Επιπροσθέτως, το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα δεν προάγει την κριτική σκέψη. Όταν καλείσαι να αποστηθίσεις άπειρες γραμμές, με πολλές φορές κακογραμμένες, πληροφορίες, είναι δεδομένο ότι δεν θα αφομοιώσεις τίποτα.

Η λύση του προβλήματος βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας και δεν είναι άλλη από την αξιοποίηση της τεχνολογίας στον τομέα της εκπαίδευσης. Φανταστείτε ένα παιδί να διδαχθεί τα ορισμένα ολοκληρώματα στα μαθηματικά για παράδειγμα και μετά ο καθηγητής του να του δείξει ότι μόλις βρήκε ένα εμβαδόν και όλα αυτά με κάποιο εργαλείο στον υπολογιστή. Ακόμα, να μπορέσει να φτιάξει ένα απλό, για αρχή, πρόγραμμα για τον υπολογιστή. Το οτιδήποτε, από ένα κομπιουτεράκι που να κάνει πρόσθεση μέχρι ότι μπορεί να αντέξει η φαντασία του κάθε παιδιού. Διαμέσου της τεχνολογίας, ο εκάστοτε μαθητής θα είναι σε θέση να δει στην πραγματικότητα τι είναι αυτό που διδάσκεται. Άμεσα θα του δημιουργηθούν εύλογες περιέργειες, γιατί αυτό λειτουργεί με αυτό τον τρόπο, τι θα γίνει στην περίπτωση που το παραποιησεις κτλ. Όταν ο μαθητής ξεκινήσει να πειραματιζεται, θα αρχίσει σιγα σιγά να αντιλαμβάνεται πιο σωστά το μάθημα, πολύπλευρα θα τολμήσω να πω. Το πιο βασικό όμως που θα αναδυθεί από την όλη διαδικασία είναι ότι το παιδί θα μπορέσει να αναπτύξει τις ικανότητες του, να δει που είναι το “ταλέντο” του, να αγαπήσει αυτό το αντικείμενο και να είναι έτοιμο να εξελιχθεί μαζί με αυτό.

Θα κλείσω αναπαράγοντας μια φράση ενός μεγάλου καλλιτέχνη η οποία είναι: ”Aγάπησε αυτό που κάνεις και θα γίνεις ο καλύτερος”. Δεν έχουμε παρά να καταφέρουμε με τη βοήθεια της τεχνολογίας να πείσουμε τους νέους να το κάνουν!