02 Feb 2015 0

Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα

«Η πρόβλεψη είναι πολύ δύσκολη, ειδικά όταν πρόκειται για το μέλλον.»
Niels Bohr

Ιστορικά η τεχνολογική πρόοδος είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική ανάπτυξη. Από την ανακάλυψη του τροχού μέχρι την κατάκτηση του διαστήματος η ικανότητα του ανθρώπου να μαθαίνει και να προσαρμόζεται στο περιβάλλον του αίροντας περιορισμούς υπήρξε η κινητήριος δύναμη του ανθρώπινου πολιτισμού.

Σήμερα βρισκόμαστε στην αρχή μίας ακόμα επανάστασης όπου η τεχνολογία τρεφόμενη από νόμους σαν αυτό του Moore έχει φέρει καινούργιους ρυθμούς ανάπτυξης στην οικονομία. Πλέον η επιστημονική έρευνα γίνεται πιο συστηματικά από ποτέ και τροφοδοτεί την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Πίτερ Διαμαντής [3] «Τα μεγαλύτερα προβλήματα του κόσμου είναι οι μεγαλύτερες επιχειρησιακές ευκαιρίες».

Η εκπαίδευση είναι βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση για την τεχνολογική ανάπτυξη, γεγονός που αντικατοπτρίζεται παγκοσμίως στο μέσο χρόνο εκπαίδευσης. Από την άλλη μεριά όμως ανέκαθεν η ανώτατη εκπαίδευση επωμιζόταν το ρόλο του κοινωνικού ανελκυστήρα και για να διατηρήσει την αξία της απευθυνόταν μονάχα σε ένα μικρό ποσοστό ανθρώπων.

Average Years of Education - StepUp

Τα τελευταία χρόνια όμως έχει γεννηθεί ένα νέο παράδειγμα στο χώρο της εκπαίδευσης, τα MOOCs. Πρόκειται για μαθήματα που είναι ελεύθερα προς οποιονδήποτε με πρόσβαση στο διαδίκτυο και αποσκοπούν στην αδιάκριτη παροχή ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης χωρίς να απαιτείται η άμεση πρόσβαση σε κάποιο ίδρυμα. Παρόλο που oι γνώμες σχετικά με τα MOOCs διίστανται [2,3] αυτή η καινοτομία έχει ωθήσει εκπαιδευτικούς και ιδρύματα να αναστοχαστούν την αξία, το ρόλο, και τα μέσα της εκπαίδευσης προτείνοντας ένα μοντέλο που κατά τα πρότυπα της εποχής μας απευθύνεται σε όλους ταυτόχρονα.

Ο βαθμός αλληλεπίδρασης της τεχνολογίας με την κοινωνία είναι πρωτοφανής. Η τεχνολογία γίνεται πιο ανθρωποκεντρική και εναρμονίζεται ολοένα και περισσότερο με την καθημερινότητα αλλάζοντας τον τρόπο που επικοινωνούμε, εργαζόμαστε και διεκπεραιώνουμε καθημερινές διαδικασίες. Επομένως τα νέα προβλήματα που δημιουργούνται αφορούν την αλληλεπίδραση των δύο διαφορετικών πεδίων. Άρα είναι αναγκαία η ύπαρξη δυναμικού ικανού όχι μόνο να σχεδιάζει νέα τεχνολογία αλλά να είναι επίσης σε θέση να κατανοεί το πώς θα χρησιμοποιηθεί και τι ρόλο θα έχει στην κοινωνία.

 

Αναφορές
[1] Diamandis, Kotler : Abundance. Free Press
[2] Μichael Barber, Katelyn Donnelly, Saad Rizvi : An Avalanche is Coming.
Institute for Public Policy Research – 14/03/2013
[3] Michael Skapinker : Open web courses are massively overhyped. FT – 13/03/2013