09 Jul 2016
i-kathigites-tou-ekpa-epireazoun-tin-pagkosmia-epistimoniki-vivliografia-620x400

Οι καθηγητές του ΕΚΠΑ επηρεάζουν την παγκόσμια επιστημονική βιβλιογραφία

Σημαντικά στοιχεία σχετικά με την ελληνική παρουσία στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα παρουσιάζει σε πρόσφατη έκδοση του έργου «Tractatus για την έκτη φήμη» ο γιατρός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Stanford, κ. Ιωάννης Ιωαννίδης. 

714 Ελληνες Καθηγητες

Στο συγκεκριμένο βιβλίο παρουσιάζεται σε μορφή πίνακα κατάλογος 714 Ελλήνων επιστημόνων οι οποίοι ασκούν σημαντική επιρροή στην επιστημονική σκέψη μέσα από τον όγκο και την ποιότητα του συγγραφικού και ερευνητικού τους έργου  Το 1% του συνόλου της παγκόσμιας επιστημονικής παρουσίας (δηλαδή 200 χιλιάδες άτομα) καταλαμβάνουν τα ονόματα Ελλήνων επιστημόνων, ενώ μεταξύ των κορυφαίων επιστημόνων, είτε εν ζωή είτε όχι, το ποσοστό των ελληνικών ονομάτων πλησιάζει το 3%. Στοιχεία πραγματικά συγκλονιστικά εάν αναλογιστεί κανείς το φαινόμενο του «brain drain» που μαστίζει τη χώρα μας.

Καλα ποσοστα για το ΕΚΠΑ

Ιδιαίτερα σημαντική μάλιστα, τόσο σε αριθμό όσο και σε εύρος επίδρασης είναι και η συμμετοχή των καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών στους επιστήμονες με μεγάλη επιρροή στην επιστημονική βιβλιογραφία! Μεταξύ των 714 επιστημόνων βρίσκονται και 26 καθηγητές και ερευνητές του ΕΚΠΑ. Ο αριθμός είναι ιδιαίτερα σημαντικός αν ληφθεί υπόψη ότι μόνο ένας στους επτά (14%) από τους 714 έζησε ή ζει στην Ελλάδα, ενώ όλοι οι άλλοι ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό (86%), όπου αρκετοί γεννήθηκαν, ενώ ακόμη περισσότεροι έφυγαν ως μετανάστες. Συνεπώς 103 επιστήμονες από τον συγκεκριμένο πίνακα ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα και το 25% περίπου εξ αυτών ανήκουν στο επιστημονικό δυναμικό του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα κριτηρια

Η σύνταξη του καταλόγου βασίστηκε σε μία σειρά κριτηρίων που στόχο έχουν να εξασφαλίσουν: (α) πολύ σημαντική συνολική επιρροή («όγκος επιρροής»), (β) κύριο πρωταγωνιστικό ρόλο σε δημοσιεύσεις με εξαιρετικά μεγάλη απήχηση («κορυφές επιρροής») και (γ) υψηλή μέση απήχηση ανά δημοσίευση (αποφυγή δημοσίευσης πολλών εργασιών μέτριας ή χαμηλής απήχησης).
Πηγή: ΜyCampus